Ihmissuhteet työpaikalla: Ymmärrä rooliasi ja reflektoi omia kokemuksiasi

withHeltti

Tässä artikkelissa pureudumme siihen, miten oma roolisi, aiemmat kokemuksesi ja tapasi ajatella voivat vaikuttaa ihmissuhteisiin työpaikalla. Reflektoimalla näitä tekijöitä voit oppia ymmärtämään itseäsi paremmin ja kehittämään vuorovaikutustaitojasi. Lopuksi annamme konkreettisia vinkkejä parempien työpaikan ihmissuhteiden luomiseen.

Miksi työpaikan ihmissuhteet ovat niin tärkeitä? 

Vietämme työpaikalla ja työporukan kanssa suuren osan arjesta – etänä tai livenä. Se millainen ilmapiiri ja vuorovaikutus on töissä, heijastuu myös työelämän ulkopuolelle. Haasteet työpaikan ihmissuhteissa, konfliktit, yksinäisyys tai vuorovaikutuksen haasteet voivat vaikuttaa negatiivisesti työmotivaatioon, suorituskykyyn ja yleiseen hyvinvointiin työn ulkopuolellakin. Työpaikan hyvät ihmissuhteet, jotka perustuvat luottamukseen, arvostukseen ja selkeään kommunikaatioon, puolestaan parhaimmillaan kannattelevat, tuodat energiaa, innostavat ja inspiroivat.

Oma roolisi työpaikan ihmissuhteissa

Työyhteisössä jokaisella on oma roolinsa. Tämä rooli määräytyy paitsi työtehtäviesi ja vastuidesi kautta myös persoonallisuutesi, toimintatapojesi ja aiempien kokemustesi pohjalta. Esimerkiksi, jos olet tottunut olemaan vastuunkantaja, voit kokea paineita olla aina käytettävissä, mikä voi vaikuttaa vuorovaikutukseesi muiden kanssa.

Miksi oma rooli kannattaa ymmärtää?

  • Oma roolisi vaikuttaa siihen, miten muut näkevät ja kohtelevat sinua.
  • Roolisi voi määrittää odotuksesi ja käyttäytymisesi eri tilanteissa, esimerkiksi konfliktitilanteissa.
  • Oman roolin ymmärtäminen auttaa sinua tarkastelemaan suhteitasi objektiivisemmin.

Harjoitus

  1. Pohdi hetki, mikä on tyypillinen roolisi työyhteisössä. Oletko esimerkiksi tiimipelaaja, ratkaisija vai tarkkailija? Onko roolisi aina samanlainen eri työyhteisöissä vai oletko ollut erilaisissa rooleissa eri työpaikoissa?
  2. Kirjoita ylös, miten tämä rooli vaikuttaa suhteisiisi työpaikalla. Millaisia odotuksia asetat itsellesi ja muille?
  3. Mieti, mitä roolissasi haluat säilyttää, ja mitä kenties muuttaa.

”Työyhteisössä jokaisella on oma roolinsa. Tunnistat ehkä omasta työyhteisöstäsi vastuunkantajia, tunnelman nostattajia, hauskuuttajia ja auttajia.

Toisinaan on hyvä pohtia reflektoida tunnistamaan mikä on sinun roolisi työyhteisössä.”

Reflektoi: Miten aiemmat kokemukset vaikuttavat työpaikan ihmissuhteisiin?

Jokainen tuo työyhteisöön omat historiansa ja kokemuksensa, jotka muovaavat tapaa, jolla näemme itsemme ja muut. Aiempien kokemusten vaikutus voi olla tiedostamatonta, mutta niiden tunnistaminen voi auttaa sinua toimimaan tietoisemmin ja rakentavammin.

Tunnista toistuvat kaavat

Huomaatko, että tietyt tilanteet työpaikalla herättävät voimakkaita tunteita tai että reagoit toistuvasti samalla tavalla? Esimerkiksi, jos olet kokenut tulleesi vähätellyksi aiemmassa työpaikassa, saatat nykyisessä työssäsi puolustautua nopeasti jopa neutraaliin palautteeseen.

Arvioi omia oletuksiasi

Ovatko odotuksesi kollegoitasi kohtaan realistisia? Saatat esimerkiksi olettaa, että kaikki muut ajattelevat samalla tavalla kuin sinä, mikä voi johtaa turhiin pettymyksiin tai konflikteihin.

Omien kokemusten ja tulkintojen ero

On tärkeää erottaa faktat omista tulkinnoistasi. Jos esimerkiksi kollega unohtaa tervehtiä sinua aamulla, se ei välttämättä tarkoita, että hän ei arvosta sinua – hänellä voi olla kiire tai jokin muu syy.

Harjoitus

  1. Valitse yksi tilanne työpaikalla, joka herätti sinussa voimakkaita tunteita. Kirjoita ensimmäiseen sarakkeeseen ikäänkuin kameralinssin takaa preesens-muodossa mitä tapahtui, mitä ajattelit ja tunsit ja miten reagoit.
  2. Pohdi, mistä reaktiosi (niin ajatukset, tunteet kuin toimintatavat) voisi johtua. Liittyvätkö ne mahdollisesti aiempiin kokemuksiisi työelämässä tai siviilielämässä?
  3. Kirjaa seuraavaan sarakkeeseen positiivisia vaihtoehtoja niin ajatuksillesi (tulkinnoillesi) kuin tunteillesi.
  4. Mieti ja kirjaa ylös miten voisit reagoida vastaavassa tilanteessa tulevaisuudessa eri tavalla.

”Oletko koskaan pysähtynyt miettimään mihin omat ajatuksesi ja oletuksesi kollegoistasi perustuvat? Omat ajattelutapamme ja aiemmat kokemuksemme vaikuttavat nimittäin siihen, miten tulkitset muiden tapoja toimia.”

Ajatukset ja oletukset muista työyhteisössä

Ajattelutapamme muista vaikuttavat vahvasti siihen, miten toimimme heidän kanssaan. Jos esimerkiksi ajattelet, että joku kollega on aina kriittinen, saatat tulkita hänen palautteensa negatiivisemmin kuin mitä hän tarkoittaa.

Kysy itseltäsi:

  • Miten voisin nähdä kollegani vahvuudet niiden heikkouksien sijaan, jotka helposti huomaan?
  • Millaisia oletuksia minulla on kollegoistani? Perustuvatko ne faktoihin vai omiin tulkintoihini?

Harjoitus

  1. Tee lista kolmesta kollegasta ja kirjoita jokaisesta kolme asiaa, joita arvostat heissä.
  2. Jos huomaat keskittyväsi negatiivisiin asioihin, mieti, mistä tämä voi johtua. Ovatko nämä asiat todellisia vai omien kokemustesi värittämiä?

Mikä auttaa ahdistukseen?

Kehitä työpaikan ihmissuhteita – konkreettiset vinkit

  • Harjoittele aktiivista kuuntelua: Kuuntele kollegoidesi näkemyksiä ilman, että muodostat mielipidettä tai suunnittelet omaa vastaustasi.
  • Harjoita empatiaa: Asetu toisen asemaan ja mieti, miltä tilanne voi näyttää hänen näkökulmastaan.
  • Aseta rajat: Pidä huolta omista rajoistasi ja kunnioita myös muiden rajoja. Tämä luo luottamusta ja estää kuormittumista.
  • Anna positiivista palautetta: Kiitä kollegoitasi hyvästä työstä ja tuo esiin heidän vahvuutensa.
  • Pyri avoimeen viestintään: Kommunikoi selkeästi ja suoraan, mutta kunnioittavasti.

Kuuntele myös Terapiassa-podcastin jakso

Ihmissuhdepulmia töissä?

Tutustutaanko yhdessä työpaikkasi ihmissuhteiden kipupisteisiin? Tämän jakson kuunneltuasi ymmärrät syvemmin mm. yhteisymmärryksen katkoksia ja miten niistä pääsee yhdessä eteenpäin. Lisäksi olet saanut konkreettisia vinkkejä siihen, miten voit tukea työpäiväsi aikana laadukkaiden yhteyksien muodostumista. Asiantuntijavieraana jaksossa on kokenut psykologi ja tietokirjailija Ilona Rauhala.


Tutustu tämän artikkelin kirjoittajaan

Olen Katri Kanninen, psykologian tohtori, kokenut psykoterapeutti, kouluttajapsykoterapeutti (KAT) ja tietokirjailija.