Stressi

Tiedät ehkä sen epämääräisen tunteen, kun jokin asia stressaa. Liiallinen stressi voi tuntua kuin huomaamatta arkeen hiipivältä varjolta, joka laskeutuu harteillesi.

Monesti voi tuntua vaikealta tunnistaa, mikä on arkeen kuuluvaa väliaikaista stressiä ja milloin stressi on alkanut vallata elämää liiaksi. Vielä vaikeammalta saattaa tuntua sopivien keinojen löytäminen stressin lievittämiseksi.

Olemme koonneet sinulle tälle sivulle sekä ymmärrystäsi syventävää tietoa stressistä että terapeuttiemme ja psykologiemme itsehoidollisia vinkkejä olosi helpottamiseksi. Jatka siis selaamista alemmas.

Millaista apua stressiin?

HIEMAN HUOLTA

Vaikka arjen perusasiat rullaavatkin normaalisti, olet huolissasi stressistäsi – tai mietit pitäisikö olla huolissaan.

Yksi tai muutama tapaaminen psykologin kanssa voi auttaa sinua jäsentämään ajatuksiasi.

HUOLI

Stressin oireet alkavat jo eri tavoin häiritsemään arkeasi tai ihmissuhteitasi. Olet huolissasi omasta tilanteestasi ja haluat siihen apua.

Psykologin tarjoama lyhytterapia on tähän hetkeen hyväksi. Varaa ensiaika – et tarvitse lähetettä.

ISO HUOLI

Stressin oireet ovat jatkuneet jo pidempään ja se vaikuttaa yhteen tai useampaan elämän osa-alueeseen tai estää sinua elämästä tavallista perusarkea.

Psykoterapia (noin 20-40 kertaa) on tehokas tapa lähteä ratkomaan isompaa huolta ja saada apua.

Itsehoidollisia vinkkejä stressiin

Stressin itsehoito

Pitkittyneeseen stressiin kannattaa hakea apua ammattilaiselta. Lievässä ja hetkittäisessä stressissä oloa voivat helpottaa myös itsehoidolliset vinkit ja oman ymmärryksen lisääminen. Tätä varten terapeuttimme ja psykologimme ovat tehneet sinulle lyhyitä videoita helpottamaan oloasi. Itsehoitovinkeille on tyypillistä, ettei kaikista ole apua kaikille, vaan joukosta kannattaa kokeillen etsiä omaa oloasi parhaiten tukevat työkalut. Lisäksi kannattaa huomioida, voitko vaikuttaa ympäristössäsi mahdollisesti oleviin tekijöihin, jotka ylläpitävät stressiäsi.

Apua murehtimiseen

Harjoitus murheiden työstämiseen

Pitkittynyt stressi voi tuoda mukanaan liiallista murehtimista ja asioiden vatvomista. Kuulostaako tutulta? Kokeile mapping-harjoitusta, jossa kartoitetaan ja tutkitaan omia tunteita sekä etsitään helpotusta murheisiin. Samalla pyritään pääsemään eroon väliaikaisesta helpotuksesta ja etsitään kestävämpiä tapoja ongelmasi ratkaisemiseksi.

Harjoitetta ohjaa kouluttajapsykoterapeutti ja psykologian tohtori Katri Kanninen. Voit tehdä harjoitteen milloin vain omalla ajallasi ja käyttää apunasi Katrin opastusta.

Keskustelemme kuukausittain ”Kysy psykoterapeutilta” -livelähetyksissä teitä pohdituttavista mielen teemoista. Tervetuloa livelähetyksiin Instagramissa @with.heltti -tilillä. Tallenteet julkaistaan aina withHeltin YouTube-kanavalla @with.heltti.

Sinun tulee hyväksyä statistics, marketing -evästetyypit nähdäksesi sisällön.

LUE lisää stressistä

Miten stressi näkyy arjessa?

Stressi voi vaikuttaa arkeen monin eri tavoin ja jokaisella vaikutukset ovat yksilölliset. Liiallinen stressi voi nostaa pintaan murehtimisen lisäksi mm. ärtyneisyyttä, jatkuvaa väsymystä, ihmissuhteista vetäytymistä, ruokahalun muutoksia, päänsärkyjä, nukkumisen vaikeuksia sekä muita erilaisia pulmia arjenhallinnassa ja ihmissuhteissa. Lue terapeuttiemme artikkeleita siitä, miten liiallinen stressi voi vaikuttaa arkeesi ja minkälaisia erilaisia apukeinoja voit kokeilla.

Lähdetkö mieluummin kävelylle podcastin kanssa?

Stressi-podcast

Stressi saattaa tuntua aiheena niin stressaavalta, ettei siitä ehkä tee mieli lukea. Haluaisitko lisätä itseymmärrystäsi mieluummin kuunneltavassa podcast-muodossa? Löydät terapeuttiemme rennot, mutta asiapitoiset livelähetykset helposti myös podcastina. Kokeile tästä:

Sinun tulee hyväksyä statistics, marketing -evästetyypit nähdäksesi sisällön.
Sinun tulee hyväksyä statistics, marketing -evästetyypit nähdäksesi sisällön.

Tarvitsetko apua stressiin?

withHeltistä löydät +90 terapeuttia

Psykoterapeuttimme tarjoavat yksilöterapiaa sekä pari- ja perheterapiaa. Lyhytterapiaa myös stressiin tarjoavat puolestaan psykologimme, joilla kaikilla on lyhytterapeuttisen työotteen koulutus. Lisäksi kaikki terapeuttimme ovat hyviä tyyppejä – meille voit tulla juuri sellaisena kuin olet.

Katso seuraavat paikkakuntakohtaiset vapaat ajat tai tutustu terapeutteihimme. Halutessasi voit varata ajan myös etätapaamiselle valitsemalla se suoraan ajanvaraussivultamme klikkaamalla terapeutin kohdalta ”valitse palvelu”.