Ahdistus

Tiedät ehkä sen epämääräisen tunteen, kun jokin asia ahdistaa. Ahdistus painaa tai puristaa rintakehää, sekä mieli kulkee kehää asian ympärillä eikä anna rauhaa. Saatat huomata olevasi levoton, huolissasi tai sinun voi olla hankala keskittyä.

Jokainen meistä tuntee toisinaan lievää ahdistusta ja paniikkia. Pitkäkestoinen ahdistus tai paniikki voi kuitenkin pahimmillaan estää jopa normaalin arjen. Olemme koonneet sinulle tälle sivulle sekä ymmärrystäsi syventävää tietoa ahdistuksesta, että terapeuttiemme ja psykologiemme itsehoidollisia vinkkejä. Jatka siis selaamista alemmas.

Millaista apua ahdistukseen?

HIEMAN HUOLTA

Vaikka arjen perusasiat rullaavatkin normaalisti, olet huolissasi ahdistuneisuudestasi – tai mietit pitäisikö olla huolissaan.

Yksi tai muutama tapaaminen psykologin kanssa voi auttaa sinua jäsentämään ajatuksiasi.

HUOLI

Ahdistus alkaa jo eri tavoin häiritsemään arkeasi tai ihmissuhteitasi. Olet huolissasi omasta tilanteestasi ja haluat siihen apua.

Psykologin tarjoama lyhytterapia on tähän hetkeen hyväksi. Varaa ensiaika – et tarvitse lähetettä.

ISO HUOLI

Ahdistus on jatkunut jo pidempään ja se vaikuttaa yhteen tai useampaan elämän osa-alueeseen tai estää sinua elämästä tavallista perusarkea.

Psykoterapia (noin 20-40 kertaa) on tehokas tapa lähteä ratkomaan isompaa huolta ja saada apua.

ITSEHOIDOLLISIA VINKKEJÄ ahdistukseen

Ahdistuksen itsehoito

Arkea häiritsevään ahdistukseen kannattaa hakea apua ammattilaiselta. Lievässä ja hetkittäisessä ahdistuksessa oloasi voivat helpottaa myös itsehoidolliset vinkit ja oman ymmärryksen lisääminen. Tätä varten terapeuttimme ja psykologimme ovat tehneet sinulle lyhyitä videoita helpottamaan oloasi. Itsehoitovinkeille on tyypillistä, ettei kaikista ole apua kaikille, vaan joukosta kannattaa kokeillen etsiä omaa oloa parhaiten tukevat työkalut.

Ymmärrä syvemmin

Mitä on ahdistus?

Ahdistus on yleensä epämieluisalta tuntuva tila, jonka oireet vaihtelevat yksilöllisesti. Katso oheinen video, jossa psykologian tohtorit ja psykoterapeutit Annamari Heikkilä ja Katri Kanninen avaavat ahdistuksen ydintä ja keinoja sen lievittämiseksi.

Keskustelemme kuukausittain Terapiassa-podcastissa teitä pohdituttavista mielen teemoista. Tervetuloa seuraamaan podinauhoituksia livenä Instagramissa @with.heltti -tilillä.

Sinun tulee hyväksyä statistics, marketing -evästetyypit nähdäksesi sisällön.

Lue lisää ahdistuksesta

Miten ahdistus näkyy arjessa?

Ahdistus vaikuttaa arkeen monin eri tavoin ja jokaisella vaikutukset ovat yksilöllisiä. Ahdistus voi nostaa pintaan mm. jatkuvaa huolestuneisuutta, erilaisia fyysisiä oireita, sitkeää itsekritiikkiä sekä erilaisia pulmia arjenhallinnassa ja ihmissuhteissa. Lue terapeuttiemme artikkeleita siitä, miten ahdistus voi vaikuttaa arkeesi ja minkälaisia erilaisia apukeinoja voit siihen kokeilla.

LÄHDETKÖ MIELUUMMIN KÄVELYLLE PODCASTIN KANSSA?

Ahdistus-podcast

Ahdistus voi tuntua aiheena niin epämieluisalta, ettei siitä oikeastaan tekisi mieli lukea. Haluaisitko lisätä itseymmärrystäsi mieluummin kuunneltavassa podcast-muodossa? Löydät terapeuttiemme rennot, mutta asiapitoiset livelähetykset helposti myös podcastina. Kokeile tästä:

Sinun tulee hyväksyä statistics, marketing -evästetyypit nähdäksesi sisällön.
Sinun tulee hyväksyä statistics, marketing -evästetyypit nähdäksesi sisällön.
Sinun tulee hyväksyä statistics, marketing -evästetyypit nähdäksesi sisällön.

Tarvitsetko apua ahdistukseen?

withHeltistä löydät +90 terapeuttia

Psykoterapeuttimme tarjoavat yksilöterapiaa sekä pari- ja perheterapiaa. Lyhytterapiaa myös ahdistukseen tarjoavat puolestaan psykologimme, joilla kaikilla on lyhytterapeuttisen työotteen koulutus. Lisäksi kaikki terapeuttimme ovat hyviä tyyppejä – meille voit tulla juuri sellaisena kuin olet.

Katso seuraavat paikkakuntakohtaiset vapaat ajat tai tutustu terapeutteihimme. Halutessasi voit varata ajan myös etätapaamiselle valitsemalla se suoraan ajanvaraussivultamme klikkaamalla terapeutin kohdalta ”valitse palvelu”.