Sopimusehdot
AJANVARAUSEHDOT | YLEISET SOPIMUSEHDOT
Ajanvarausehdot
Voit varata ajan helposti haluamallesi terapeutille ajanvarauksemme kautta, jossa saat suodatettua hakuehtoja toimipisteen, palvelun tai terapeutin perusteella. Osalle terapeuteistamme ajanvarus tapahtuu sähköpostitse. Löydät tästä tiedon heidän terapeuttiprofiilistaan.
Ajan voi peruuttaa etukäteen linkistä, joka on tullut varausvahvistuksen mukana sähköpostiisi. Jos ajanvaraus on tehty suoraan terapeutin kanssa, aika perutaan sähköpostitse suoraan terapeutille.
Ellei kirjallisesti ole toisin sovittu, varattu aika voidaan peruuttaa viimeistään edellisenä arkipäivänä (ma-pe) ennen kello 12:00. Yleisiä vapaapäiviä ja arkipyhiä ei lueta arkipäiviksi.
Heltillä on oikeus laskuttaa edellisen kappaleen mukaisessa määräajassa peruuttamattomat käyttämättömät ajat.
Mikäli haluat muuttaa aikaasi tai sen toteutustapaa, ole suoraan yhteydessä terapeuttiisi sähköpostitse: etunimi.sukunimi@heltti.fi.
Heltin terapeutteina toimivat ammatinharjoittajat hinnoittelevat itsenäisesti palvelunsa. Löydät terapeutin hinnoittelun palvelun nimen vierestä varatessasi aikaa valitsemmallesi terapeutille ajanvaraussivulta.
Heltti perii palkkion ja mahdolliset kulukorvaukset sekä omasta että ammatinharjoittajan puolesta keskinäisen sopimuksensa mukaisesti. Palvelut laskutetaan sähköpostitse, ellei kirjallisesti ole toisin sovittu. Lue lisää yleisistä sopimusehdoista.
Asiakkaan myöhästyessä terapeutti ei ole velvollinen ylittämään sovittua vastaanottoaikaa.
Terapeuttimme pyrkivät noudattamaan sovittuja aikoja, mutta terapiapalvelujen luonteesta johtuen tämä ei aina ole mahdollista. Jos terapeutti myöhästyy yli 20 minuuttia, on asiakkaalla oikeus peruuttaa aika.
Yleiset sopimusehdot
Näitä yleisiä sopimusehtoja sovelletaan kaikkiin Heltti Oy:n toiminnan puitteissa tehtyihin sopimuksiin, ellei tapauskohtaisesti kirjallisesti toisin sovita.
Heltin palvelut tuottavat joko Heltin työntekijät tai sen kumppaneina toimivat itsenäiset ammatinharjoittajat (jäljempänä yhteisesti ”Palvelun tuottajat”). Ammatinharjoittajat voivat olla yksityisiä yrittäjiä tai yhtiöitä, joiden palveluksessa asiantuntijat toimivat. Ammatinharjoittajat eivät ole työsuhteessa Helttiin. Tarjousta annettaessa, Sopimusta solmittaessa tai viimeistään asiakastietojen keräämisen yhteydessä vahvistetaan Asiakkaalle mikä taho vastaa toiminnasta Palvelun tuottajana. Sopimusehdot ovat yhteneväiset riippumatta siitä, tuottaako palvelut Heltti itse tai sen kumppani.
Sopimus syntyy, kun Heltti tai ammatinharjoittaja tai Heltti ammatinharjoittajan puolesta sopivat ajan Asiakkaan kanssa tai kun palvelusta sovitaan kirjallisesti tai kun tarjoukseen saadaan sen voimassaoloaikana hyväksyvä kirjallinen vastaus.
Heltti ja ammatinharjoittajat toimivat erillisinä sopijaosapuolina Asiakkaaseen nähden ja kumpikin vastaa itse omista palveluistaan suoraan näille eivätkä Heltti tai ammatinharjoittaja vastaa palveluistaan toistensa puolesta.
Heltillä ja ammatinharjoittajilla on potilasvahinkolain edellyttämät erilliset potilasvakuutukset, joiden ehtojen mukaan potilasvahingot korvataan. Muilta osin Heltti ja ammatinharjoittajat vastaavat palveluista enintään palveluista maksettuun hintaan asti. Välillisiä vahinkoja ei korvata.
Ammatinharjoittajat ja Heltti hinnoittelevat itsenäisesti palvelunsa.
Ellei kirjallisesti ole toisin sovittu, Heltti laskuttaa palvelut kerran kuukaudessa.
Laskuille lisättävät palvelumaksut ovat seuraavanlaiset:
- Laskutuksen yhteydessä lisäämme laskulle toimistomaksun: 10,00€ / lasku. Laskulla tämä näkyy palvelumaksu-nimellä. Toimistomaksulla katetaan kustannuksia, jotka syntyvät terapiassa käynnin yhteydessä. Sillä kustannetaan toimistohenkilökuntaa, erilaisia tietotekniikka- ja turvaratkaisuja, sekä katetaan mm. Kanta-palveluun sekä arkistointiin yms. liittyviä kuluja.
- Voimme hakea Kela-suorakorvauksen asiakkaan puolesta, jos asiakkaalla on Kelan kuntoutuspsykoterapiapäätös. Tällöin asiakkaalle jää maksettavaksi vain omavastuuosuus. Laskulle lisätään kuntoutuskorvauksen käsittelymaksu 10,00 € / lasku. Voit hakea korvauksen myös itse Kelalta suoraan. Tällöin laskutamme käynnin täysimääräisenä.
Laskutus tapahtuu sähköpostilla ja laskut voi tilata omasta verkkopankista e-laskuina. Erillisestä pyynnöstä voimme toimittaa laskun myös paperilaskulla, tällöin laskulle lisätään paperilaskun toimituslisä.
Laskutuslisät:
- Paperilaskun toimitus 10,00 € / lasku
- Laskun eräpäivän siirtämisestä yli 14 päivällä veloitamme 5,00 € eräpäivän siirtolisän.
- Maksumuistusmaksu 5,00 €
Ellei muuta sovita palvelut toteutetaan Heltin tiloissa. Mikäli palvelut sovitaan toteutettavaksi Asiakkaan valitsemassa paikassa, lisätään kuluihin Heltin toteutuneet ja tarpeelliset matkakustannukset. Kustannusten ja päivärahojen suuruuden osalta noudatetaan soveltuvin osin valtion matkustamisohjeita.
Ellei kirjallisesti ole toisin sovittu, varattu aika voidaan peruuttaa viimeistään edellisenä työpäivänä ennen kello 12:00. Työpäiviä ovat normaaliviikkoina päivät maanantaista perjantaihin. Yleisiä vapaapäiviä ja arkipyhiä ei lueta työpäiviksi. Heltti ilmoittaa www-sivuillaan muista kiinniolopäivistään.
Heltillä on oikeus laskuttaa edellisen kappaleen mukaisessa määräajassa peruuttamattomat käyttämättömät ajat.
Asiakkaan myöhästyessä Palvelun tuottaja ei ole velvollinen ylittämään sovittua aikaa.
Palvelun tuottajat pyrkivät noudattamaan sovittuja aikoja, mutta palvelun luonteesta johtuen tämä ei aina ole mahdollista. Jos Palvelun tuottaja myöhästyy yli 20 minuuttia, on Asiakkaalla oikeus peruuttaa aika.
Heltti perii palkkion ja mahdolliset kulukorvaukset sekä omasta että ammatinharjoittajan puolesta keskinäisen sopimuksensa mukaisesti.
Laskutus tapahtuu sähköpostilla ja laskut voi tilata omasta verkkopankista e-laskuina. Erillisestä pyynnöstä voimme toimittaa laskun myös paperilaskulla, tällöin laskulle lisätään kulloinkin voimassa oleva paperilaskun toimituslisä.
Ellei kirjallisesti ole toisin sovittu, Heltti laskuttaa palvelut kalenterikuukausittain jälkikäteen.
Maksuaika on 14 vuorokautta laskun päiväyksestä. Huomautusaika on 7 vuorokautta.
Maksun viivästyessä Shortum on oikeutettu perimään korkolain mukaisen viivästyskoron sekä kohtuulliset muistutus- ja perintäkulut. Asiakas on velvollinen ilmoittamaan mahdollisesta maksukyvyttömyydestään välittömästi asian tultua ilmeiseksi, mutta kuitenkin aina ennen sovittua tapaamista tai muuta sovittua aikaa. Palvelun tuottaja on oikeutettu keskeyttämään palvelun tai pidättymään uusien aikojen varaamisesta, jos Asiakas laiminlyö maksuvelvollisuutensa tai jos on ilmeistä, että Asiakas tulee laiminlyömään maksuvelvollisuutensa.
Maksumuistutuksista laskutamme 10 € laskutuslisän.
Asiakastietojen ja asiakirjojen keräämiseen, säilyttämiseen, luovuttamiseen ja tuhoamiseen sovelletaan henkilötietolakia sekä muita velvoittavia lainsäädännön määräyksiä ja viranomaismääräyksiä. Potilastietojen ja asiakirjojen osalta noudatetaan lisäksi potilaslain sekä muun terveydenhuoltoa koskevan lainsäädännön määräyksiä. Asiakkaan tiedot pidetään salassa eikä niitä luovuteta ilman Asiakkaan nimenomaista suostumusta taikka milloin luovutus on välttämätön pakottavan lainsäädännön määräyksen johdosta.
Ellei kirjallisesti nimenomaisesti toisin sovita, Heltin palveluihin ja tuotteisiin kuuluvien tai sisältyvien aineettomien oikeuksien omistusoikeudet ja hyödyntämisoikeudet kuuluvat Heltille. Asiakkaalle luovutetaan näihin vain rajoitettu käyttöoikeus Asiakkaan sisäiseen käyttöön ja kehittämistoimintaan. Käyttöoikeus ei sisällä oikeutta luovuttaa oikeuksia kolmannelle, muunnella käyttöoikeuden kohdetta tai hyödyntää oikeuksia kaupallisesti Asiakkaan elinkeinotoiminnassa.
Mikäli sopijapuolet sopimusvelvoitteiden täyttämiseksi luovuttavat toisilleen tekijänoikeuden tai muun aineettoman oikeuden alaista materiaalia tai tietoa, luovuttava sopimuspuoli vakuuttaa ja vastaa siitä, että sillä on oikeus luovuttaa materiaali tai tieto ilman että luovutus loukkaa kolmannen oikeutta.
Heltti ja ammatinharjoittajat noudattavat alan hyvää käytäntöä taatakseen palvelujen korkean laadun. Palvelun lopputulosta ei kuitenkaan palvelujen luonteen vuoksi voi taata. Potilaslain mukaisen terveydenhuoltopalvelun laatu määritellään potilaslain mukaisesti.
Palvelujen laatua koskevat reklamaatiot osoitetaan kohdassa 2 tarkoitetulle Palvelun tuottajalle. Reklamaatiot tulee toimittaa viipymättä, mutta kuitenkin kahden viikon kuluessa siitä, kun Asiakas on todennut palvelun virheellisyyden.
Potilasvahinkojen ja terveydenhuoltopalveluja koskevien muistutusten osalta noudatetaan potilaslain määräyksiä. Kaikki potilaslain mukaiset muistutukset voidaan toimittaa myös Heltin potilasasiamiehelle, joka tarvittaessa huolehtii muistutuksen toimittamisesta asianomaiselle ammatinharjoittajalle.
Palvelun tuottaja ei ole vastuussa viivästyksestä tai muista seikoista, jotka aiheutuvat Palvelun tuottajasta riippumattomista syistä. Tällaisena syynä voidaan pitää esimerkiksi lakkoa tai muuta työtaistelutoimenpidettä, tulipaloa, onnettomuutta, sähköjakelun tai tietoliikenteen häiriötä, Palvelun tuottajan tai tämän työntekijän äkillinen sairastumista, viranomaisen toimenpidettä tai muuta syytä, joka ei ole Palvelun tuottajan vaikutusmahdollisuuksien piirissä ja jonka vaikutuksia Palvelujen tuottaja ei kohtuudella voi poistaa.