Apu-otsikko

Sisällöntuotannon prosessit ja käytännöt

1. Ideointi

Ideoinnin tueksi on koottu vuosikellon lisäksi:

Ideointiapua voit kysyä aina matalalla kynnyksellä muilta tiimiläisiltä esimerkiksi Slackissa tai yhteisessä WhatsApp-ryhmässä.

Lisäksi voit hyödyntää ideoinnissa tekoälyä esimerkiksi seuraavasti:

  • ChatGPT
  • Google
    Googlaa erilaisia mielen teemoja ja tutki suosittuja kysymyksiä, joita “ihmiset kysyvät myös”. Kun kysymyksiä klikkaa auki kysymyksen oikealla puolella olevasta nuolesta, tarjoaa Google lisää suosittuja kysymyksiä. Ks. alta esimerkki:

2. Suunnittelu ja valinta

Kuten withHeltin sisällöntuotannossa kaiken kaikkiaan, myös suunnitteluvaihe kannattaa toteuttaa itselle mieluisimmalla tavalla. Tässä voi helpottaa esimerkiksi seuraavanlainen rakenne:

  1. Ideoiden listaus ja vastausten alustava luonnostelu muutamin tukisanoin:
    Mitä haluaisit ainakin sanoa/nostaa esille aiheesta?
  2. Itseäsi inspiroivimpien aiheiden valinta (voit halutessasi huomioida myös aiheen ajankohtaisuutta, muuta kiinnostavuutta ja sitä, minkä uskot kiinnostavan kohderyhmää)
  3. Sisällön rungon löyhä rakentaminen tukisanojen avulla (voit halutessasi kokeilla hyödyntää myös ChatGPT:tä luonnosvaiheessa)
  4. Tarvittaessa tiedonhakua ja faktatsekkausta

3. Sisällön tuottaminen

  • Suunnittele sisältö ja valitse sisältömuoto: reel/feed-postaus/live/artikkeli/tmv.
  • Yksinkertaista aihe halutessasi esimerkiksi 1-5 pointtiin, jolloin sisällön kuluttajan on helpompi hahmottaa asiasi ydin. Varsinaisessa sisällössä voit avata aiheita laajemmin.
  • Toteuta sisältö: kuvaa reel/ota kuva feed-postaukseen/kirjoita artikkeli/tms. Mikäli kaipaat tarkempia ohjeita, löydät ne luvusta “Sisällöntuotanto eri kanaviin”

    (Huikkaa esim. Roosalle tai Tytille Slackissa, jos tarvitset apua tai haluat esim. infograafin tai muun visuaalisen koonnin postauksesi kuvitukseksi.)
  • Kirjoita kanavan mukaiset oheistekstit: esim. otsikko / kuvateksti / hashtagit / yms.
  • Julkaise heti tai ajastettuna

4. Julkaisu ja ajastus

Säännöllisyyden ylläpitämiseksi sisältöä julkaistaan erityisesti yhdessä sovittuina päivinä, minkä lisäksi sisältöä voi julkaista myös muina ajankohtina. Materiaalia voi tuottaa myös ennakoiden, mikä voi helpottaa julkaisuaikataulussa pysymistä, kun valmista sisältöä on varastossa. Useamman sisällön teko kerralla on usein myös sutjakampaa.

Etukäteen sovitut ajankohdat:

Milloin?MaTiKeToPeLaSu
ReelitVilleSamuliRoosanjulkaisu-päivä
(mm. Kati ja muut terapeutit)
Aino P.?
Mari?
Livet

Sisällön ajastus:

Instagram-sisällön ajastuksessa hyödynnämme Buffer-sovellusta, johon ladataan sisältö kuvateksteineen ja hashtageineen, minkä jälkeen sisältö ajastetaan sopivaan ajankohtaan. Kellonajoissa olemme olleet hyvin joustavia, mutta suosia voi mm. lounasaikaa, töiden päättymisaikaa (klo 16 ->) ja iltaa. Vain kokeilemalla voimme löytää yleisöllemme parhaan ajankohdan.


+ Analytiikka ja kehitys

withHeltin kehitystä seurataan analytiikan avulla ja sitä seurataan yhteisissä palavereissa, joissa keskustellaan myös tarvittavista kasvua tukevista muutoksista. Kuukausittaiset koonnit kootaan *tänne*. <- Huom. tähän linkki!

Instagramissa seurataan yhdessä mm. keskimääräisiä näyttökertoja, tallennuksia ja sitoutuneisuutta: erityisesti näiden kokonaiskuvaa ja siinä tapahtuvia muutoksia. Lisäksi analysoidaan parhaiten menestynyttä sisältöä ja tunnistetaan onnistuneita elementtejä, joita voidaan suosia jatkossakin – vastaavasti pyritään tunnistamaan myös niitä elementtejä, jotka eivät tällä hetkellä toimi.